23.1.09

Η πορεία προς την ανάγνωση


Η νέα ανακάλυψη στην πορεία προς την κατάκτηση της ανάγνωσης έχει όνομα: κάρτες/εικόνες Elkonin. Zωγραφιά, από κάτω κουτάκια που αντιστοιχούν σε φωνούλες (συλλαβές-φωνήματα, χοντρικά μπορεί να πει κανείς αλλά με τον τρόπο που χωρίζονται ακουστικά οι λέξεις).

Στην αρχή ο Ρίκος πρέπει να συλλαβίζει τη λέξη και με το δάχτυλο να δείχνει το κουτάκι που μπαίνει η κάθε συλλαβή. Εν συνεχεία του ζητώ να ζωγραφίσει το κουτάκι που μπαίνει μια συγκεκριμένη συλλαβή, αναγκαστικά ξαναπερνάει τη λέξη ολόκληρη. Υπάρχουν και οι πιο δύσκολες, αντίστροφες ερωτήσεις που τον ρωτάω ποια φωνούλα μπαίνει στο κενό κουτάκι.

Μεγάλο πλεονέκτημα των εικόνων είναι η ευκολία στη χρήση τους, μια ζωγραφιά-σκίτσο κι από κάτω κουτάκια-τι μας λες!

22.1.09

Νεανική παραβατικότητα-η εκπαραθύρωση

Παρά το βιβλίο των Νέων που χρησιμοποιεί ο Ρίκος για να μαθαίνουμε πώς περνάει η μέρα του στο σχολείο, πετάει πότε πότε ψήγματα ειδήσεων που δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στο σωστό χρονικό πλαίσιό τους-«πριν από πολύ καιρό» δεν είναι ό,τι σαφέστερο.

Στην τάξη του υπάρχει η Μαρία, ένα γλυκύτατο κορίτσι με Άσπεργκερ και σημαντικά προβλήματα συμπεριφοράς. Επειδή η Μ είναι πιο μεγάλη από τους άλλους 3 συμμαθητές (12 εκείνη, γύρω στα 7-8 οι άλλοι) ο Ρίκος την έχει πάρει κάπως και τη λέει «κυρία Μαρία». Δεν ξέρω αν αυτό πυροδότησε το παρακάτω:

Ρίκος σε ανύποπτη στιγμή: «Η Μαρία με έσπρωχνε από το παράθυρο, κι η κυρία Γαρυφαλλιά φώναζε, ‘η Μαρία θα ρίξει το Θοδωρή’».

Εγώ, σαστισμένη αρχικά: «το παράθυρο του σχολικού ή του σχολείου?»

Ρίκος: «Του σχολείου»

Εγώ, τέρας ψυχραιμίας πλέον, «οοοοκευ», καθότι το σχολείο είναι ισόγειο.

21.1.09

Και ο Ομπάμα στηρίζει ΑΡΑ!

Μεταφράζω (από εδώ) την τελευταία παράγραφο, όπου ο Μπαράκ δηλώνει ξεκάθαρα, «ΑΡΑ, προχωρήστε, yes we can

Για να μη θεωρηθεί πλάκα, κάνω copy paste όλη την παράγραφο και εν συνεχεία μεταφράζω:

Fourth, President Obama and Vice President Biden support universal screening of all infants and re-screening for all two-year-olds, the age at which some conditions, including ASD, begin to appear. These screenings will be safe and secure, and available for every American that wants them. Screening is essential so that disabilities can be identified early enough for those children and families to get the supports and services they need.

Το οποίο, κατ' εμέ, αποδίδεται ως εξής:

Ο Πρόεδρος Ομπάμα κι ο Αντιπρόεδρος Μπάιντεν υποστηρίζουν σε παγκόσμιο επίπεδο τη διαγνωστική εξέταση όλων των βρεφών και την επανεξέταση τους σε ηλικία 2 ετών (ηλικία στην οποία εμφανίζονται ΔΑΔ). Τα διαγνωστικά τεστ θα είναι ασφαλή, εγγυημένα και διαθέσιμα για όποιον τα ζητάει. Τα διαγνωστικά τεστ είναι αναγκαία, ώστε οι τυχόν αναπηρίες να διαπιστώνονται εγκαίρως και τα παιδιά και οι οικογένειές τους να απολαμβάνουν την αναγκαία στήριξη και τις απαραίτητες υπηρεσίες.

Είναι προφανές, κάποιος από την ομογένεια του σφύριξε για το ΑΡΑ.

20.1.09

Ποιος χρειάζεται ποιον?

Τις τελευταίες μέρες δουλεύω λίγο περισσότερο, βγαίνω και λίγο παραπάνω ως εκ τούτου βλέπω λιγότερο τα παιδιά. Μού φαίνεται αστείο και περίεργο (ε και λίγο τρομαχτικό) πόσο ανεξάρτητα είναι, δηλαδή στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα πλανάται ένα «(σχετική) πλάκα έχει να είναι η μαμά στο σπίτι, αλλά αν δεν είναι υπάρχουν κι ένα σωρό εναλλακτικές».

Μού φαίνεται τα σπαραξικάρδια πρωινά του Ρίκου «εγώ να πάω σχολείο, η μαμά να μην πάει στη δουλειά» τα λέει-όποτε τα λέει-περισσότερο από κεκτημένη ταχύτητα κι από υποχρέωση παρά από λαχτάρα για τη μανούλα. Αχχχ, όλοι προχωράμε..

19.1.09

Το μπλόγκιν σώζοι

(ευτυχώς που έχει προηγηθεί το-σπαρταριστό-σχόλιο της Φωτούλας, αλλιώς θα νόμιζα ότι μόνο εγώ θα μπορούσα να την είχα πατήσει έτσι σε θέματα ανάγνωσης/γραφής).

Διαβάζοντας το βιβλίο που είχε συστήσει η Βαγγελιώ, συναντώ για πρώτη φορά τον όρο «φωνολογική ενημερότητα».

Φωνολογική ενημερότητα σημαίνει συνειδητοποίηση της φωνολογικής δομής του λόγου. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, όσο καλύτερα εκτελεί ένας μαθητής αυτήν την εργασία, ιδιαίτερα στα πρώτα στάδια της κατάκτησης του γραπτού λόγου, τόσο πιο αποτελεσματική γίνεται η αναγνωστική δραστηριότητα.

Με ένα βοηθητικό βιβλίο Α’ δημοτικού υπό μάλης ξεκινήσαμε την εξάσκηση και ο Ρίκος:

  • μετράει τις φωνούλες των λέξεων
  • ζωγραφίζει το αντίστοιχο πλήθος από κυβάκια
  • βρίσκει τη θέση μιας συγκεκριμένης συλλαβής μέσα στη λέξη (αυτό με περισσότερη δυσκολία)

Για να δούμε πώς θα εξελιχθεί το όλο εγχείρημα.

(τώρα όλο αυτό μπορεί να ακούγεται σαν την ανακάλυψη του τροχού, εφόσον είναι ο τρόπος που χρησιμοποιούν και τα κανονικά σχολικά βιβλία, αλλά τι να γίνει..)